خیلی از اوقات، کاربران در حین اجرای مدل در نرم‌افزارها با پیام‌های خطا و عدم اجرای مدل روبرو می‌شوند و یا حتی اگر مدل اجرا شده است، با عدم نمایش نتایج آن مواجه می‌شوند. در این پیام به طور خلاصه رایج‌ترین دلایل عدم اجرای مدل یا عدم نمایش نتایج مدل اجراشده شرح داده می‌شود:

۱- مدل به صورت صحیح تعریف نشده است. به عنوان مثال، ثابت کردن ضریب یکی از متغیرهای نشانگر مربوط به یک متغیر پنهان انجام نشده است؛ برای یک یا برخی متغیرهای درونزا (متغیرهای وابسته، چه از نوع آشکار و چه از نوع پنهان)، متغیر خطا ترسیم نشده است؛ بین متغیرهای وابسته (چه آشکار و چه پنهان) کوواریانس ترسیم شده است و … . البته در برخی نرم‌افزارها (همانند لیزرل) این امور به طور پیش‌فرض انجام می‌شود، اما در برخی دیگر از نرم‌‌افزارها از جمله آموس، این امور باید توسط کاربر انجام شوند و لذا امکان اشتباه درانجام آن‌ها وجود دارد.

۲- مدل شناسایی‌پذیر (identifiable) نیست. به زبان ساده، مدل شناسایی‌پذیر مدلی است که در آن امکان انجام محاسبات ریاضی (از قبیل حل معادلات مربوطه، محاسبه فرمول‌ها، …) وجود داشته باشد. یکی از رایج‌ترین دلایل عدم شناسایی‌پذیری یک مدل، ثابت نکردن ضریب یکی از نشانگرهای متغیرهای پنهان است که در مورد ۱ نیز بدان اشاره شد. البته عدم شناسایی‌پذیری به دلایل دیگری نیز رخ می‌دهد که باز هم به شکل تعریف مدل بستگی دارد که می‌تواند منجر به درجات آزادی منفی و دیگر مسائلی شود که نهایتاً منجر به عدم شناسایی پذیری مدل می‌گردد.

۳- محاسبه‌شدن واریانس_منفی برای برخی متغیرها که در متون از آن به نام heywood_case نیز یاد می‌شود. همان طور که می‌دانیم، واریانس به طور منطقی دارای مقادیر مثبت است، اما گاهی اوقات به دلایلی، واریانس براوردشده توسط مدل منفی می‌شود. از جمله مهم‌ترین این دلایل، وجود همخطی است. به طور خلاصه، همخطی حالتی است که در آن یک یا چند متغیر تابعی خطی (یا نزدیک به خطی) از سایر متغیرها باشند.

۴- مثبت معین نبودن ماتریس. برای مشاهده توضیحات بیشتر در این مورد، از عبارت مثبت_معین برای جست و جو در کانال استفاده کنید.

 

کانال تلگرامی زیر نیز با هدف آموزش و مشاوره در خصوص نرم افزارهای پرکاربرد (spss – pls – lisrel – Amos – Expert choice) در حال فعالیت می باشد.
با دعوت دوستان خود ما را در این امر یاری فرمایید🙏

✅ لینک کانال :
https://t.me/Spss_Pls_Lisrel_Amo