مدل اشباع شده( saturated model) در مدلبندی معادلات ساختاری (SEM)

در  تعدادی از تحلیل های مدل بندی معادلات ساختاری (SEM) خروجی به صورت زیر را مشاهده می گردد:

chi-square=0.00

degrees of freedom(df)=0

در این حالت، مدل اشباع شده( saturated model)  را خواهیم داشت. نظر به اینکه در مدل اشباع شده تمامی واریانس ها، کوواریانس ها و میانگین ها برآورد می گردد؛ بهترین برازش ممکن را شاهد هستیم. و این دلیل این موضوع است که چرا خی دو صفر با درجه آزادی صفر را درخروجی می بینیم. همچنین به دلیل اینکه نمی توان بهتر از مدل اشباع شده را در اختیار داشت؛ این مدل، معیاری استاندارد برای مقایسه با مدل نهایی برازش شده می باشد. لازم به توضیح می باشد که معیار دیگر مقایسه با مدل نهایی برازش شده، مدل مستقل می باشد که در مقابل مدل اشباع شده قرار میگیرد و به نوعی مدل نهایی بین این دو مدل غایی قرار میگیرد.

در خصوص مدل اشباع شده همچنین باید گفت که یک مدل شناسیایی پذیر است که تعداد پارامترهای آزاد (free parameters) آن دقیقا برابر تعداد مقادیر مشخص(تعداد کواریانس ها در مدل استاندارد) آن است. توجه شود که تمامی مدلها که در آن تعداد مقادیر معلوم برابر تعداد مقادیر نامعلوم می باشد؛ شناسایی پذیر نیستند. بعنوان مثال می توان به مدل به مدل just-identified (شناسایی پذیر صریح) اشاره نمود.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما میتوانید از تگ های و خصیصه های HTML استفاده نمایید

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.